Blogi

Työntekijän kokemuksia: Jani

Tällä kertaa päästään tutustumaan Janin taipaleeseen Joblinkilla. Hän kertoo kokemuksiaan haastattelusta ja perehdytyksistä, sekä kuinka palvelutiskillä asenne on kaiken a ja o, ja pelisilmällä pärjää pitkälle!

 

Palvelutiskillä pärjää pelisilmällä

 

Aloitin työt Joblinkillä abivuoteni alussa syksyllä 2018. Paluu kaupan alalle tuntui mielenkiintoiselta, sillä olihan ensimmäinen kesätyöpaikkani ollut lapsuudenkotini lähellä sijaitsevassa lähikaupassa hyllyttäjänä.

Syksyn ylioppilaskirjoitusten lähestyessä kaipasin lukemiseen oheen jotain hyödyllistä tekemistä ja päätin hakeutua joustavaan työsuhteeseen kaupan alalle. Myös hiljattain ostamani auto tuntui kuluttavan yllättävän paljon polttoainetta, joten pieni lisätyö ja sen myötä tuleva palkka ei ollut ainakaan pahitteeksi.

Rekrytointiprosessi Joblinkillä on hyvin nykyaikainen. Yrityksen nettisivuilta löytyy paljon hyödyllistä tietoa kaupan alasta ja työhakemuksen lähettäminen onnistuu vaivattomasti. Itse sain kutsun työhaastatteluun kaksi päivää hakemukseni lähettämisestä. Moni saattaa jännittää työhaastattelua, mutta oman kokemukseni mukaan haastattelu Joblinkillä on rento ja olo hakijana tervetullut. Haastattelutilaisuudessa käydään läpi erilaisia työtehtäviä ja pyritään löytämään jokaiselle hakijalle sopiva tehtävä ja työtahti.

“Joblink yhdistää työnantajat ja työntekijät!” on mielestäni erittäin osuva tunnuslause, sillä juuri siitä on Joblinkin toiminnassa kyse. Joblinkillä arvostetaan ennen kaikkea hyvää asennetta, joka onkin kaiken a ja o kaupan alan työtehtävissä. Työn tekemisen tahti ruokakaupassa on ajoittain erittäinkin hektistä ja se vaatii työntekijältä tietynlaista asennetta. Erilaiset asiakaspalvelutilanteet ja erityisesti onnistumiset niissä antavat virtaa työpäiviin. Työskentelen itse Joblinkillä pääasiassa palvelutiskityöntekijänä, mutta teen myös kassavuoroja, sellaisen osuessa sopivasti kohdalle.

Aloittaessani Joblinkillä sain hyvän perehdytyksen sekä kassa- että palvelutiskityöskentelyyn. Molempiin tehtäviin järjestetään perehdytyspäiviä, joissa uusi työntekijä pääsee heti hommiin, mutta työssä opastaa ja apuna on jatkuvasti pitkän kokemuksen omaava ammattilainen, Joblinkin oma perehdyttäjä. Uutena työntekijänä ei siis todellakaan tarvitse olla valmis kaupan alan ammattilainen, vaan perehdytyspäivinä oppii perusasiat ja omissa vuoroissa sitten vielä paljon lisää. Esimerkiksi palvelutiskin perehdytys aloitettiin opettelemalla erilaiset liha- ja kalatuotteet sekä oikeanlainen palvelutapa tiskillä. Perehdytyksessä opastettiin myös kädestä pitäen erilaisten kalojen fileointi sekä pakkaus. Parin yrityksen jälkeen myös ensimmäistä kertaa kalaa fileoinut aloittelija sai myyntikelpoista meriherkkua tiskiin.

Palvelutiskityöskentely on opettanut minulle paljon. Palvelutiskiä pidetään usein kaupan sydämenä ja sellainen se minusta usein onkin. Palvelutiskeillä ympäri Suomen pyritään toteuttamaan asiakkaiden kaikki toiveet ja työtä tehdään työkavereiden kanssa hyvillä mielin. Työ palvelutiskillä eroaakin kassatyöskentelystä siten, että usein myös vuokratyöläinen saa kaverikseen toisen työntekijän. Näin työpäivät sujuvat nopeasti ja apua saa tarvittaessa erittäinkin helposti. Palvelutiskityöntekijä saa usein ottaa myös itse paljon vastuuta, sillä oman osaamisen mukaan on kaupoissa tarjolla esimerkiksi erilaista valmistavaa ruoanlaittoa tai salaattibuffetin täyttöä.

Mielestäni hauskinta onkin työn monipuolisuus – yhdessä työvuorossa voit auttaa yhtä perhettä löytämään herkulliset tarjoilut suuria syysjuhlia varten ja  heti seuraavaksi opastaa ensimmäistä kertaa palvelutiskillä asioivaa nuorta paria. Palvelutiskillä pääseekin näkemään elämän kirjon ja ihmisten ruokailutottumukset laidasta laitaan. Samalla voi oppia jotain ruoanlaitosta ja asiakaspalvelusta itsekin. Tärkeintä on muistaa, että palvelutiskillä pelisilmällä pärjää pitkälle.

Työntekijän kokemuksia: Paula

Tällä kertaa Työntekijän kokemuksia -juttusarjassa on vuorossa Paula, joka hyvänä ja tunnollisena työntekijänä sai viime vuoden lopussa vakituisen työpaikan asiakkaallemme. Onnea! Paula kertoo nyt, millainen työpaikka Joblink oli vuosien ajan.

Hei! Mitä kuuluu?

Kiitos, hyvää kuuluu!

 

Sait viime vuoden lopussa vakituisen työpaikan asiakkaallemme, jossa ehdit tehdä useamman kuukauden ajan töitä jo ennen tätä. Uutinen oli mahtava niin meille kuin sinulle itsellesi. Helposti kuitenkin kuvitellaan, että vakituinen työpaikka henkilöstöpalveluyrityksen kautta on vain puhetta, tai että sellaisia mahdollisuuksia saavat oikeasti vasta uran alussa olevat nuoret työntekijät. Mursit molemmat epäilyt ja todistit, että se on mahdollista.

Millainen fiilis oli ottaa uutinen vakituisesta työpaikasta vastaan?

Uutinen vakituisesta paikasta tuntui ensin uskomattomalta! Jouduin kyllä nipistelemään itseäni moneen kertaan, mutta totta se oli. Paras ”joululahja” ikinä!

Vakituinen kokopäivätyö on tässä iässä lottovoitto. Itse joskus mietin, että turha edes haaveilla enää vakituisesta paikasta, mutta tässä sitä ollaan. Oikeat ihmiset kun kohtaavat, niin tulos on aina myönteinen. Joblink edesauttoi tätä prosessia paljon. Sain aina kyseiseen paikkaan vuoroja, koska tiesitte, että se on minun ehdoton suosikki kauppa.

 

Olit Joblinkilla keikkatyöntekijänä lähes neljä vuotta. Teit monipuolisia työtehtäviä niin kassalla kuin palvelutiskillä koko pääkaupunkiseudulla. Välillä olit lähes jokainen viikonpäivä eri kaupassa, mutta välillä oli myös pidempiä jaksoja yhdessä kaupassa.

Millainen työpaikka Joblink oli?

Joblinkilla on ihana ymmärtäväinen henkilökunta ja asioista ei koskaan tarvinnut vääntää heidän kanssa. Minua kuunneltiin ja minuun uskottiin.

Mikä oli parasta, kun työskentelit Joblinkilla?

Parasta Joblinkissa oli se, että sain mitä halusin eli paljon mielekkäitä töitä ja toisaalta lomaa aina tarpeen mukaan.

Sinulla on takana pitkä, yli 20 vuoden, työkokemus kaupan alalta jo ennen Joblinkia. Myös Joblink ehti kasvaa ja kehittyä niiden vuosien ajan, kun työskentelit meillä.

Mitä mieltä olet Joblinkin kehittymisestä?

Joblinkin toiminta muuttui paljon sinä aikana kun olin siellä töissä, ja hyvä niin. Muutosta tapahtui pelkästään parempaan suuntaan.

Mikä kaupan alalla viehättää sinua?

Olen työskennellyt monissa eri kaupan alan yrityksissä erikoisliikkeistä päivittäistavarakauppaan. Kaupan alalla on mukava olla ja toimia ihmisten kanssa.

Ennen kuin hain Joblinkille töihin, kävin muutamassa muussa vuokratyöfirmassa haastattelussa, mutta tuloksetta. Silloin tietenkin harmitti ja kovasti! Mutta eipä harmita enää, etten tullut valituksi. Olen todella tyytyväinen, että juuri Joblink valitsi minut!

 

Joblinkilla on työntekijöitä 18-vuotiaista ikääntyviin henkilöihin asti. Niin kuin henkilöstöpalveluyritykselle on usein tyypillistä, niin meilläkin suurin osa työntekijöistä on nuoria, opiskelijoita tai välivuoden pitäjiä. On kuitenkin paljon työntekijöitä, joita kiinnostaa kaupan ala ja siellä kasvaminen ja eteenpäin meneminen iästä riippumatta.

Millaisia terkkuja lähettäisit muille vakituisesta työpaikasta kiinnostuneille työntekijöille?

Voin lämpimästi suositella Joblinkkia. Siellä työskentelemällä kokemusta tulee roppakaupalla lisää, tapaa paljon erilaisia ihmisiä ja tarjotaan mahdollisuuksia edetä.

Hyviä työpäiviä kaikille!


Kiitos Paula kaikista yhteisistä vuosista ja onnea tuleville vuosille asiakaspalvelun ytimessä, palvelutiskin takana!